headerbaru
PERHATIAN!!!!....KEPADA KAWAN2 YANG SINGGAH DI BLOG NI SILA TINGGALKAN URL BLOG MASING2 YA SUPAYA SENANG SAYA NAK JEJAKI....TERUTAMA KEPADA FOLLOWERS SAYA...TQ!!

Jom Klik MyHB

Followers

Intipan Ziarah

Isnin, Februari 14, 2011

~ Valentine Day....Salah disisi Islam ~

Assalamualaikum...
14 Februari....Pasti ramai yang tunggu tarikh ni kan??Malah tak kurang ada juga yang memilih tarikh ni untuk melangsungkan perkahwinan...kenapa ya???Istimewa sangat ke tarikh tu??
Dan...aku tahu kita sedia maklum sebenarnya sambut Hari Kekasih ni salah disisi Agama Islam tapi kenapa masih ada yang ingin menyambutnyakan???

Hakikatnya, apa juga alasan diberikan untuk membolehkan Hari Kekasih disambut terutama oleh golongan muda Islam, Panel Kajian Aqidah (PKA) dan Panel Kajian Syariah (PKS) Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) memutuskan bahawa amalan menyambut Hari Valentine adalah haram dan bertentangan dengan ajaran Islam.
Menurut sejarah pula, perkataan Valentine diambil sempena nama seorang paderi besar Kristian pada zaman pemerintahan Ratu Isabella dari Sepanyol iaitu Saint Valentine. Jasa beliau yang berjaya menumpaskan kerajaan Islam di Cordova, Sepanyol pada 14 Februari 270 masihi begitu bermakna bagi Ratu Isabella sehingga dianggap sebagai kekasih rakyatnya sendiri.


Sebab itulah, 14 Februari disambut setiap tahun oleh rakyat Cordova bagi merayakan kemenangan itu dengan dinamakan hari Valentine.

Sekadar hiasan..,


Nabi saw bersabda dalam sebuah hadis sahih yang bermaksud: 'Sesiapa yang melakukan perbuatan yang menyerupai sesuatu kaum, maka ia turut termasuk bersama golongan tersebut.'

3 ulasan :

dear anies berkata...

bkn salah lg...malah HARAM... tp tu la..org yg mengaku muslim ni kalu kata pekak marah la plak...

syuk berkata...

Yang haram tetap haram.....

Anum Shukri berkata...

anies...betul tu...sebenarnya yang terlarang itulah godaan...

Hubby...memang HARAmm...kita x pernah sambut pun...

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers