PERHATIAN!!!!....KEPADA KAWAN2 YANG SINGGAH DI BLOG NI SILA TINGGALKAN URL BLOG MASING2 YA SUPAYA SENANG SAYA NAK JEJAKI....TERUTAMA KEPADA FOLLOWERS SAYA...TQ!!

Jom Klik MyHB

Followers

Intipan Ziarah

Ahad, Mac 06, 2011

~ Nenas Atasi Sembelit ~

Assalamualaikum....

Hmmm...ada yang masam..ada yang manis....apa ya??
dah tajuk n3 tu nenas mestilah tentang nenas...sedap tau kalau make colek...hehehe!


nampak best jer...

tapi nenas ni banyak manfaatnya...antaranya...

Antara manfaat nanas adalah:


1. Membantu menurunkan berat badan.
-Memakan nanas boleh mengurangkan ketagihan manisan. Menambah nanas dalam makanan harian juga membantu menurunkan berat badan kerana nanas menyebabkan rasa kenyang tanpa menambah satu auns lemak sekali pun.

2. Menyihatkan mata. Kajian menunjukkan amalan memakan nanas melindungi mata daripada masalah berkaitan penuaan kerana ia kaya dengan anti-oksida.

3. Membantu memerangi pelbagai jenis penyakit. Nanas yang kaya dengan vitamin C merupakan sumber sangat baik untuk melindungi tubuh daripada radikal bebas yang menyerang sel-sel sihat. Banyak radikal bebas dalam tubuh yang menyebabkan penyakit kronik seperti jantung, kencing manis dan barah. Amalan memakan nanas juga berkesan untuk menghindari selesema dan meningkatkan sistem imunisasi.

4. Nanas yang kaya dengan serat amat berkesan untuk memulihkan masalah sembelit dan masalah buang air besar yang tidak teratur.

5. Mengandungi enzim yang menjadikan kulit anjal, lembap dan menyingkirkan sel-sel mati dan rosak adalah kelebihan nanas. Enzim di dalam nanas juga membantu memerangi radikal bebas yang boleh mengurangkan tanda-tanda penuaan dan garis-garis halus.

Sumber: Utusan Malaysia

tp kan...aku keliru sendiri...camner sebenarnya nenas dieja??
NENAS atau NANAS????

2 ulasan :

toyolkiut berkata...

emm..
TK suka..
ayah ckp nenas dan nanas tu lain sikit..
beza pada bentuk dan kulit ia..
nanas manis neting, nenas ada msm2 sikit..
hehe..
klau mkn bnyk mmg msuk toilet la..

ummi anum berkata...

ooo..ya ker?tak tahu pulak yang deme2 tu berlainan..hehehe..thanks ya..

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers