PERHATIAN!!!!....KEPADA KAWAN2 YANG SINGGAH DI BLOG NI SILA TINGGALKAN URL BLOG MASING2 YA SUPAYA SENANG SAYA NAK JEJAKI....TERUTAMA KEPADA FOLLOWERS SAYA...TQ!!

Jom Klik MyHB

Followers

Intipan Ziarah

Selasa, Ogos 24, 2010

Mercun Oh Mercun

            Puasa,Raya dan Mercun memang tidak boleh dipisahkan.Kalau dipisahkan mungkin sudah tidak meriah.Hmmm...sebelum puasa lagi telinga ni sudah terdengar-dengar bunyi mercun...huh!hangat jugak hati aku ni..Agak2lah kalau nak main mercun pun..belum puasa pun sudah bunyi pong sana pong sini...Geram betul!
         Sekarang ni kita dah berada di pertengahan Ramadan..maka semakin bingitlah telinga ni mendengar bunyi mercun.Dan semakin banyaaklah kes cedera akibat main mercun.Semakin sibuk lah doktor2 kat hospital.Apa nak jadi ni..dah tahu benda tu merbahaya..main lagi...siapa yang nak dipersalahkan????
        Hah!kes terbaru yang paling ngeri yang sampai budak 6 tahun melekat kat atas pokok..ngeri betul.Tapi rasanya tiada seorang pun yang ambil iktibar daripada kejadian tu kerana masih ada yang dilaporkan cedera akibat mercun.Agak2nya apa yang akan berlaku lagi supaya mereka2 ini insaf  tak nak main mercun lagi.Rasanya kerajaan dah lakukan macam-macam cara untuk membenteras penyeludupan mercun ini tapi masih berlaku lagi kejadian-kejadian yang tidak diingini.
        Yang hairannya..budak2 bawah umur yang seronok main..mak bapak diorang tak halang ke?Kalau anak tu cedera ke meninggal ke baru nak menyesal.Baru nak menangis.Yalah kadang2 tu mak bapak yang turut main......huhuhu...haru betul..
Jangan Main Mercun!!!

Sekarang ni macam -macam jenis mercun ada di pasaran.Mercun bola,mercun katak,mercun ayam,mercun ketupat,mercun roket dan macam2 lagilah..Main mercun ni memang ada nostalgianya.Masing-masing ada pengalaman sendiri...tp aku tak pernah main mercun cuma main bunga api je..tu pun takut2.Takut api kena kat muka.
Mercun Bola

Wahai adik2 dan kawan2 kat luar sana..beringatlah sewaktu bermain mercun.kalau boleh tak payahlah main langsung ya..takut nanti ada yang tak boleh raya atau ada yang raya tak cukup anggota badan.Jadi beringatlah sebelum kena.Jangan sampai Aidilfitri nanti sudah tak ada maknanya.

Tiada ulasan :

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers